Naspäť

Testovanie a očkovanie - ako sme ľuďom uľahčili hľadanie voľného termínu

8/4/2021

Koronakríza nás všetkých hlboko zasiahla, a to na rôznych úrovniach života. Vo freevision sme sa nevedeli iba nečinne prizerať a nekonať, a preto sme sa rozhodli využiť naše dlhoročné programátorské a komunikačné zručnosti. Pre občanov Slovenskej republiky sme počas druhej vlny pandémie COVID-19 dobrovoľne sprehľadnili a zjednodušili frustrujúce objednávanie na očkovanie a AG testovanie. Prečítajte si príbeh, ako sme vytvorili web https://covid.freevision.sk, čo sme sa v procese naučili a najmä, čo sme našou snahou vyriešili.

Celoplošné testovanie spustilo náš prvý krok

V polovici januára 2021 bolo vládou Slovenskej republiky prijaté ďalšie celoplošné testovanie. Po skúsenosti z jesene 2020 sa mnohí občania právoplatne dožadovali možnosti objednávacieho systému, aby sa vyhli dlhému čakaniu v radoch.

Štát zareagoval, avšak nedostatočne. Oficiálny objednávkový formulár na antigénové testovanie, ktorý vznikol v rámci portálu korona.gov.sk, nefungoval podľa očakávaní. Systém vypadával a bol veľmi neprehľadný.

Rozhodli sme sa, že ako „IT nadšenci“ pomôžeme štátu aj jeho občanom.

Situáciu sme vzali do vlastných rúk a výsledkom sa stal projekt https://covid.freevision.sk, v rámci ktorého postupne vznikli dva varianty online zoznamov - na testovanie a neskôr aj na očkovanie. Poďme však krok za krokom.

Hľadanie “MOM-ky”, alias ihly v kope sena

Myšlienka nášho online zoznamu odberných miest vznikla presne v deň, kedy NCZI spustilo systém objednávania na antigénové testovanie. Keďže malo ísť o systém čeliaci veľkému náporu záujemcov, snáď každého developera zaujímalo, ako sa s tým štátna inštitúcia popasuje a ako bude daný systém fungovať. 

Prvým pozorovaním nášho tímu bolo, že štátny formulár vyžadoval veľké množstvo osobných údajov. Okrem toho, možnosť výberu preferovaného odberného miesta bola až na jeho samom konci. Na výber boli teda MOM-ky (mobilné odberné miesta), ktoré boli roztrúsené po celom Slovensku. 

Pri tomto riešení užívateľ vyplnil formulár a miesto testovania zvolil až na záver. Stať sa mohlo to, že dané miesto bolo už obsadené. Nezostávalo nič iné, ako formulár vyplniť nanovo a nájsť iné testovacie miesto. Takýto spôsob bol (nielen) pre staršie skupiny obyvateľstva zložitý a frustrujúci.

Verejne dostupné API zasvietilo svetielko nádeje

NCZI vybudovalo stránku na verejne dostupnom API, ktorého štruktúra bola síce neštandardná, no jednoduchá. Vďaka tomu sme sa dostali k zdrojovým dátam. Projekt u nás dostal zelenú a my sme mohli začať vizualizovať dáta tak, aby sme ich sprehľadnili. 

Náš programátorský a dizajnérsky tím zvolil opačný postup ako developeri spadajúci pod NCZI. Jednoduchá grafika, ktorú sme navrhli, ponúkala obsadenosť jednotlivých termínov ešte pred vyplnením osobných údajov. Región, mesto, odberné miesto a v ňom stĺpce na každý deň s uvedeným počtom voľných miest a farebne rozlíšenou dostupnosťou. Základným pravidlom vývoja aplikácie mala byť jednoduchosť v používaní, nech sa v tom intuitívne zorientuje každý užívateľ. 

Zoznam na antigénové testovanie https://covid.freevision.sk sme úspešne nakódovali a následne sme ho odkomunikovali cez naše sociálne siete.

Príspevky, a teda aj zoznam, sa stali virálnymi a náš systém si všimli nielen médiá, ale aj verejní činitelia. Občanov potešila jednoduchosť nášho riešenia a návštevnosť webu začala naberať na obrátkach - v danom čase sme zaznamenali sme vyše 100.000 denných užívateľov aplikácie. 

Covid Blog Post

Druhý krok bol zoznam na očkovanie

Po prvej fáze tvorby zoznamu, prišla na rad tá druhá. O pár týždňov po spustení prvého systému sa na Slovensku začalo očkovať. Keďže dátový zdroj bol totožný, neváhali sme s rozšírením projektu. Rozhodli sme sa implementovať a sprehľadniť zoznam objednávania na očkovanie.

Aby sme však pri rozprávaní tohto príbehu boli korektní, neboli sme jediní, koho verejne prístupné API zaujalo. Pri tvorbe a plánovaní projektu sme intenzívne spolupracovali s komunitou v rámci Slovensko.Digital a neskôr aj s druhým prevádzkovateľom podobného zoznamu, teda s covid.neuromancer.sk. Spomínané IT komunity a jednotlivci sa tiež rozhodli pomôcť tam, kde štát žalostne zlyhal.

Projektové komplikácie a ich riešenia

Keďže sme používali rovnaký dátový zdroj, ktorý používal aj štátny web, možné výpadky v zdroji dát sa prejavili aj na našej stránke.

Napriek tomu, že sme sa veľmi snažili, aby sa náš zoznam na objednávanie aktualizoval každých päť minút, aktualizácia niekedy trvala aj šesť hodín. Vzhľadom na to sme sa nevyhli ani nepríjemným telefonátom či správam od občanov. Všetko sme sa snažili riešiť promptne a NCZI navrhnúť niekoľko úprav v ich formulároch. Naša snaha sa však nie vždy stretla s pochopením. 

Na záver: Skúsenosti, ktoré nás posúvajú vpred

Do tvorby objednávkového systému na testovanie a očkovanie https://covid.freevision.sk sme sa pustili okamžite, ako sme videli príležitosť na zlepšenie. Teší nás, že sme mohli vo veľmi náročnej situácii priložiť ruku k dielu a občanom pomôcť v neľahkých časoch. 

Vytvorili sme funkčný online zoznam a nazbierali nové skúsenosti, ktoré nás posunuli vpred. Náš web vzbudil u širokej verejnosti enormný záujem. Tento projekt bol pre nás neziskový a satisfakcia v podobe zdieľania prostredníctvom sociálnych sietí nás istotne potešila. Tiež sa nám potvrdilo, že robiť aktualizácie tak, ako sme zvyknutí, teda veľa malých a často, sa vypláca. 

Pomocnú ruku sme NCZI ponúkli aj v súvislosti s existujúcou čakárňou na očkovanie. Vidíme tam príležitosť zmeny procesu od základov a prispôsobenie potrebám a cieľovým skupinám. Odozvu od NCZI sme však zatiaľ nedostali.

Plánujete digitálnu transformáciu a zaujali Vás naše nápady? Neváhajte nás kontaktovať! Radi sa s Vami porozprávame.

Autor článku: Ahmed Al Hafoudh

Decoration imageDecoration image

Porozprávajme sa o Vašej aplikácii

hello@freevision.sk +421 904 652 492

Mlynské Nivy 5, 811 09 Bratislava Slovenská republika

linkedin.svg
instragram.svg
facebook.svg
twitter.svg